Cito

‘Ik wist meteen dat deze school het niet zou worden; veel te kaal en te saai! ‘.
‘Ach de keuze had hij al een jaar geleden gemaakt; hij wil een school waar je lekker veel kan sporten!’
Hij gaat eigenlijk alleen nog maar bij andere scholen kijken om het echt zeker te weten.

Een dag later vertelt een meisje, ook uit groep acht, enthousiast  over de proefjes die ze op de open dag heeft gedaan.
Ze kan niet wachten tot het zover is! Het maakt haar niet zoveel uit welke school het wordt, als ze maar bij één van haar vriendinnen komt.

Voor weer een andere jongen is het een ‘Ver- van- mijn- bed- show’. Hij kan zich er geen voorstelling van maken en eigenlijk heeft hij ook nog helemaal geen haast. Nog een jaar groep acht zou hij ook prima vinden.

Voor veel kinderen uit groep acht is dit een spannende tijd.
Nu zijn ze de grootsten van de school en is alles vertrouwd en bekend. Straks horen ze weer bij de kleinsten en gaan ze met een tas vol met boeken op de fiets naar school.

Er gaat veel veranderen, zowel van binnen als van buiten.
Alsof dat niet genoeg is, moeten ze nu al een school kiezen die bij hen past.
Kinderen kunnen zo mooi  hun eigen voorkeuren hebben (en afkeuren). Hoewel de motivatie hierbij vaak wat kortzichtig en niet zo overwogen lijkt, voelt een kind toch soms ook haarfijn aan wat bij hem past.

Nu moet er ook een keuzes gemaakt moeten worden over de richting waar je kind op gaat.
Welk niveau past nou het beste bij je kind? Wat kan het aan? Waar gaat hij zich gelukkig bij voelen?

In maart krijgen veel kinderen de uitslag van de Cito-toets. Voor veel kinderen (en ouders) is dit  spannend.
Soms komt de uitslag overeen met de  verwachtingen, en is het een bevestiging van wat jullie eigenlijk al wisten. Het kan natuurlijk ook zijn dat de score tegenvalt, wat zijn de consequenties hier dan van?

De score van de Cito-toets zegt natuurlijk niet alles.
Het beeld dat de school heeft van het kind en zijn de manier waarop hij omgaat met leerstof wordt meegenomen in het plaatje.

Maar hebben we hiermee voldoende zicht op de unieke talenten en wensen van het kind?

Orthopedagoog Nelly ter Voert voegt in haar artikel nog 4 dingen aan toe die van belang zijn om tot een gepaste studiekeuze te komen:

  1. Talenten van je kind
  2. Motivatie
  3. Manier van leren: intelligentiestrategieën
  4. Wensen van het kind; beeld van de toekomst

Wil je meer weten over wat je nodig hebt om een goed beeld van je kind te krijgen en een goede keuze te maken voor een passende middelbare school >→ http://kidscompas.wordpress.com/